200 lat konserwacji
Daty i godziny otwarciaCennikPrzed wizytąKto jest kimKomisja Zakupu MuzealiówOśrodek Konferencyjny KARWANPraca/staże/praktykiZamówienia PubliczneFundusze zewnętrzneNasi PartnerzyPress RoomPomoc
Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego
A A A Drukuj


Strona internetowa Międzynarodowego Biennale Ekslibrisu Współczesnego

 

Ekslibris – Robert Evgeni Baramow (Bułgaria)

Robert Evgeni Baramow (Bułgaria) Ex libris Spartaco Cadioli, 1997 r., akwaforta barwna, wym. 12x3 x 14,7 cm

 

Od 1963 roku w Muzeum Zamkowym w Malborku, odbywają się w cyklu dwuletnim światowe wystawy ekslibrisu współczesnego.

 

Biennale poprzedził ogólnopolski konkurs na ekslibris dla nowo utworzonej biblioteki zamkowej, ogłoszony przez Henryka Raczyniewskiego, ówczesnego dyrektora malborskiego Muzeum, architekta, konserwatora zabytków. Wspólnie z Wojciechem Jakubowskiem, światowej sławy miedziorytnikiem i twórcą ekslibrisów, podjęli inicjatywę przekształcenia konkursu w międzynarodową cykliczną imprezę artystyczną prezentującą najciekawsze dokonania twórcze w tej dziedzinie sztuki. Pierwsza edycja konkursu stała się równocześnie początkiem malborskiego Biennale i tworzonej tu kolekcji ekslibrisów.

 
Ekslibris – Robert Evgeni Baramow (Bułgaria)

Karel Demel (Czechy) Exl. W.H.,1995 r., technika mieszana wklęsła, wym. 8 x 12,1 cm

Na przestrzeni wieloletniej historii malborskiego Biennale Ekslibrisu widać, jak wielkie zmiany dokonują się w tej dziedzinie sztuki graficznej. Z dedykowanego znaku własności książki, wyrażanego w latach 60-tych i 70-tych za pomocą ograniczonego zasobu środków formalnych, ekslibris w następnych dekadach przeobraził się w fascynujące rozbudowane kompozycje, cięte po mistrzowsku w metalowych matrycach i trawione walorowo z wykorzystaniem kilku technik graficznych w jednej odbitce. Ten powolny proces ewolucji ekslibrisu, idący w kierunku wyzwolenia go spod kategorycznej presji użytkowości (wklejania do książek), podniósł tę formę graficzną do rangi dzieła sztuki i spowodował, że ekslibris funkcjonuje obecnie jako samodzielna dedykacyjna miniatura graficzna oraz jako obiekt kolekcjonerski i ekspozycyjny.

Ekslibris – Henryk Feilhauer (Niemcy)

Henryk Feilhauer (Niemcy) Ex musicis Jan Hellwig, 1997 r.,miedzioryt barwny, wym. 15,3 x 8,8 cm


Najliczniej reprezentowane w konkursie są środowiska artystyczne z Polski, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Czech, Słowacji, Bułgarii, Litwy, Niemiec i Włoch. Międzynarodowe jury wyróżnia autorów najlepszych zestawów prac medalami honorowymi i trzema nagrodami pieniężnymi.

 


Strona internetowa Między­narodowego Biennale Ekslibrisu Współczesnego